• четврток, 26 декември 2024

Џанг Ѕуо: Тајван е секогаш неотуѓив дел од кинеската територија

Џанг Ѕуо: Тајван е секогаш неотуѓив дел од кинеската територија
14 јуни 2022 Има само една Кина во светот и Тајван е дел од кинеската територија. Владата на Народна Република Кина е единствениот законски претставник на Кина. Ова е основната содржина на принципот една Кина, кој стана консензус на меѓународната заедница и основна норма на меѓународните односи. Во октомври 1971 година, на 26-тата седница на Генералното собрание на Обединетите нации беше усвоена резолуцијата 2758, која „одлучува да ги врати сите нејзини права на Народна Република Кина и да ги признае претставниците на нејзината влада како единствени легитимни претставници на Кина во Обединетите нации и веднаш да ги протера претставниците на Чианг Каи Шек од местото што незаконски го заземаат во Обединетите нации и во сите организации поврзани со нив. Вкупно 181 земја, вклучително и САД, воспоставија дипломатски односи со Кина врз основа на признавањето на принципот една Кина. Прво, Тајван е важен дел од територијата на Кина уште од античко време. Во 1971 година, 26-то заседание на Генералното собрание на Обединетите нации (UNGA) ја усвои Резолуцијата 2758, со која претставниците на Владата на Народна Република Кина (НРК) се признаваат како „единствени законски претставници на Кина во Обединетите нации“. Во светлината на контекстот, процесот на консултации и последователната меѓународна практика, Резолуцијата не само што го реши прашањето за застапеноста на Кина во ОН, туку и призна дека Тајван е дел од Кина. Тајван е неотуѓив дел од Кина уште од античко време, што е основен факт. Во 1943 година, лидерите на Кина, Велика Британија и САД заеднички ја издадоа Декларацијата од Каиро, во која експлицитно беше наведено дека „сите територии што Јапонија ги украде од Кинезите, како што се Манџурија (североисточна Кина), Формоза (Тајван) и Пескадорите“ ќе бидат вратени во Кина. Во јули 1945 година, Кина, САД и Британија го издадоа Потсдамскиот проглас. Тој повтори дека „Условите од Декларацијата од Каиро ќе се исполнат“. Јапонија, исто така вети дека ќе се придржува до Прокламацијата од Потсдам во Јапонскиот инструмент за предавање во 1945 година и Кинеско-јапонската заедничка изјава од 1972 година. Низа документи на меѓународното право, вклучително и Декларацијата од Каиро и прокламацијата од Потсдам, го потврдија историскиот факт дека Тајван и припаѓа на Кина. Враќањето на Тајван на Кина, исто така, претставува незаменлив блок на повоениот меѓународен поредок. Секое негирање на суверенитетот на Кина над Тајван би било бесрамна провокација за сегашниот меѓународен поредок. Второ, Резолуцијата 2758 на ОН го потврди ефектот на принципот на една Кина во меѓународното право. Основањето на НР Кина во 1949 година не ги промени територијалните граници на „Кина“, предмет на меѓународното право, туку само го промени меѓународното претставување на Кина од „Република Кина“ во „Народна Република Кина“. Сепак, поради мешање на надворешни сили, вклучително и на САД, законското седиште на Кина во ОН беше украдено и долго време беше окупирано од Чианг Кај Шек. Затоа UNGA ја усвои Резолуцијата 2758 за враќање на сите права на Кина на НР Кина “да ги признае претставниците на нејзината влада како единствени легитимни претставници на Кина во Обединетите нации и веднаш да ги протера претставниците на Чианг Каи-шек од местото што тие незаконски го заземаат во Обединетите нации и во сите организации поврзани со нив“. Во контекст на резолуцијата, термините како „обновување“, „протерување“ и „незаконско окупирање“ јасно покажуваат дека Тајван е неотуѓив дел од Кина. Ако „Кина“ овде не се однесува на цела Кина вклучувајќи го и Тајван, немаше да има потреба да се протеруваат „претставниците на Чианг Каи-“шек. Имајќи предвид дека Чианг Кај-шек тврдеше дека ја претставувала цела Кина во тоа време, вклучувајќи го и Тајван, горната формулација јасно покажа дека меѓународната заедница го вратила незаконски окупираното претставување на цела Кина, вклучително и Тајван, на владата на Народна Република Кина. Трето, статусот на Тајван како дел од кинеската територија никогаш не се променил. За време на дискусијата за Резолуцијата 2758, таканареченото претставување на Тајван во ОН и неговиот меѓународен статус беа целосно одбиени. Записниците од состаноците на UNGA покажаа дека спонзорите на Резолуцијата 2758, вклучително и Албанија и Алжир, веруваа дека UNGA не треба да се согласи да ја подели територијата на Кина само затоа што групата Чианг Кај Шек е вкоренета во Тајван. Враќањето на легитимното седиште на Владата на Народна Република Кина во Обединетите нации не е „во опсегот на член 18, став 2 од Повелбата на Обединетите нации (прием на нови членки во ОН итн.)“ Во меѓувреме , предлозите поднесени од земјите вклучително и САД, кои предложија т.н. двојно претставување на Кина и Тајван во ОН и обидот да се создадат „две Кини“ или „една Кина, еден Тајван“ се сметаа за нелегални и очигледно не се во согласност со моменталната реалност, правда и принципите на Повелбата на ОН и не се донесени. Тоа значи дека ОН признаа дека територијалниот опсег на Кина воопшто не бил засегнат и дека статусот на Тајван како дел од Кина никогаш не се променил. Четврто, принципот една Кина е заеднички консензус на меѓународната заедница. Од перспектива на меѓународната практика, принципот една Кина одамна стана широко призната норма на меѓународните односи. ОН и нивните специјализирани агенции сите го следат принципот. ОН го нарекуваат Тајван како „Тајван, провинција на Кина“ и никогаш не прифатиле документи издадени од тајванските власти, како што е „Тајвански пасош“. Канцеларијата за правни работи на Секретаријатот на ОН, во многу правни мислења по Резолуцијата 2758, нагласи дека „Обединетите нации го сметаат „Тајван“ за провинција на Кина без посебен статус“ и „властите“ во „Тајпеј“ се не се смета дека ужива во каква било форма на владин статус“. Кина воспостави дипломатски односи со 181 земја врз основа на принципот една Кина. Во Шангајското коминике, заеднички издадено од Кина и САД во 1972 година, експлицитно беше наведено дека „САД признаваат дека сите Кинези од двете страни на Тајванскиот теснец тврдат дека постои само една Кина и дека Тајван е дел од Кина. Владата на Соединетите Американски Држави не ја оспорува таа позиција“. Заедничкото коминике за воспоставување дипломатски односи меѓу Народна Република Кина и Соединетите Американски Држави, потпишано во 1978 година, исто така јасно стави до знаење дека Соединетите Американски Држави ја признаваат владата на Народна Република Кина како единствена легална влада на Кина. Петто, средството за решавање на тајванското прашање е внатрешната работа на Кина. Тајван и копното се разделени поради кинеската граѓанска војна во 1940-тите. Но, луѓето од двете страни делат исто потекло и јазик. Тие имаат силен културен афинитет, а нивните економии се повеќе се интегрираат. Кинеската влада е посветена на мирен развој на односите меѓу теснецот. Даваме се од себе за мирно обединување, бидејќи тоа е во најдобар интерес на целата нација, вклучувајќи ги и нашите браќа и сестри во Тајван. Во исто време, не сме посветени да се откажеме од употребата на сила. Доколку силите за „независност на Тајван“ истраат во својата опсесија и договараат со странски антикинески сили, со што земјата ќе се доведе во опасност од отцепување или целосно губење на можноста за мирно обединување, кинеската влада ќе мора да користи немирни средства за одбрана суверенитетот и територијалниот интегритет на земјата, што е сосема праведно. Секоја суверена држава има право да ги користи сите неопходни средства, вклучително и воени средства, за да го заштити својот суверенитет и територијален интегритет. Начинот на кој се решава тајванското прашање е целосно внатрешно прашање на Кина. Претседателот Си Џинпинг истакна дека „Прашањето на Тајван е чисто внатрешно прашање за Кина, прашање кое не предизвикува надворешно мешање. Никој не треба да ја потценува решителноста, волјата и способноста на кинескиот народ да го брани нашиот национален суверенитет и територијален интегритет“. Цениме дека страната на Северна Македонија секогаш се придржувала до принципот една Кина. Праведната кауза на кинеската страна за заштита на суверенитетот и територијалниот интегритет, противењето на отцепувањето и остварувањето на националното обединување доби и сигурно ќе продолжи да добива разбирање и поддршка од Северна Македонија и остатокот од меѓународната заедница. Свечено ги предупредуваме сепаратистичките сили за „независност на Тајван“ да не ја проценуваат ситуацијата погрешно и веднаш да престанат да се договараат со надворешни сили за да го нарушат суверенитетот и безбедноста на Кина. Секое оспорување на принципот една Кина за тајванското прашање ќе наиде на цврсто противење и силна противрекција од кинеската страна. Го мислиме тоа што го кажуваме. Џанг Ѕуо, амбасадор на Народна Република Кина во Северна Македонија  

Остани поврзан