Се зголемува побарувачката за егзорцизам во Таџикистан и Централна Азија
- Егзорцизмот се практикува меѓу следбениците на исламот, христијанството и некои други светски религии. Но, неколку таџикистански имами за РСЕ изјавија дека многу верски службеници во земјата се воздржуваат од извршување на егзорцизам бидејќи тоа бара посебна обука.
28 февруари 2024
РСЕ
Егзорцизмот е главниот извор на приход за Сабохудин Шодиев, муслимански религиозен научник кој е многу популарен во неговата рурална заедница на периферијата на Душанбе, главниот град на Таџикистан.
Шодиев, (не е неговото вистинско име), вели дека секоја недела лекува околу 15 клиенти кои бараат од него да истера зли духови или џини кои ги прогонуваат или да ги ослободи од „злите очи“, пишува редакцијата на Радио Слободна Европа на англиски јазик.
Овој 53-годишен муслимански верски научник практикува егзорцизам, кој го научил од својот татко, пред повеќе од две децении. Повеќето клиенти на Шодиев доаѓаат од Душанбе и околните области, но некои патуваат од далечни региони за да побараат помош од него.
Шодиев вели дека нема конкретен паричен надоместок за извршување на исламски ритуал. „На клиентите зависи колку ќе платат“, вели тој.
Тројца таџикистански имами кои разговараа за РСЕ тврдат дека има зголемена побарувачка за егзорцизам во оваа претежно муслиманска земја.
Во Таџикистан, нема официјална статистика за егзорцизми или за бројот на луѓе кои ја вршат вековната практика, која преживеала децении на потиснување на религијата за време на атеистичката советска ера, како и неодамнешните обиди на таџикистанската влада да го ограничи егзорцизмот.
Таџикистанскиот закон не ја забранува оваа практика, но неколку мажи кои вршат егзорцизам беа затворени во последниве години под обвинение за измама, сексуална злоупотреба или практикување окултни обреди.
Некои Таџикистанци гледаат на континуираните напори на секуларната влада како начин да се одржи забраната за „се што е религиозно“. Како дел од кампањата, исламските хиџаби се забранети во училиштата и канцелариите за жени, додека пуштањето долга или густа брада за младите мажи е намуртен.
Егзорцизмот се практикува меѓу следбениците на исламот, христијанството и некои други светски религии.
Но, неколку таџикистански имами за РСЕ изјавија дека многу верски службеници во земјата се воздржуваат од извршување на егзорцизам бидејќи тоа бара посебна обука.
Во меѓувреме, зголемувањето на побарувачката за извршување на ритуали на егзорцизам доведе до зголемување на бројот на самопрогласени егзорцисти или шарлатани, според верските претставници и официјални лица. Многумина од нив вршат егзорцизам и лекуваат со вера.
Некои, исто така, мешаат елементи на окултизмот, што е забрането во Таџикистан и забрането воопшто во исламот.
Меѓу муслиманите постои верување дека злиот дух или џин може да опседне личност, но и дека може да биде исфрлен од телото на опседнатиот со ритуал на егзорцизам кој вклучува рецитирање одредени сура од Куранот.
Комитетот за верски прашања на Таџикистан рече дека „муслиманите веруваат дека Куранот има исцелителна моќ, па бараат помош (од егзорцист) да излечат одредени ментални проблеми, но за жал имало случаи кога некои (самопрогласени егзорцисти) се обиделе да злоупотреба на религиозните верувања кај луѓето“.
Погрешен егзорцизам
Во последниве години, агенциите за спроведување на законот во Таџикистан објавија, како што ги нарекуваат, видеа на самопрогласени егзорцисти и исцелители кои ги злоупотребуваат своите женски клиенти. Наводно, инцидентите биле снимени со скриени камери, кои полицијата ги поставила по поплаки.
Во северната провинција Сугд, полицијата објави видео во 2021 година на кое наводно се гледа Алијон Ганиев, 50-годишен самопрогласен егзорцист и исцелител, како изведува необичен ритуал на клиентка која завршува со сексуален однос.
Според локалните медиуми, Ганијев на 21-годишниот клиент му наплатил 14 долари за три сеанси на егзорцизам и верно исцелување.
Државната телевизија прикажа, како што се вели, алатките за егзорцизам на Ганиев, вклучувајќи неколку ножеви, тарот карти, разни растенија и куп суви гранки. Откако беше во полициски притвор, Ганиев за ТВ каналот изјави дека се кае за своите постапки кои „излегле од контрола под искушението на ѓаволот“.
Не е јасно дали неговото признание било доброволно или принудно.
Во сличен случај во 2019 година, судот во округот Хисор му изрече затворска казна на Џурабоја Сочаев, кој беше обвинет за сексуално вознемирување на своите клиентки додека вршел ритуали на егзорцизам. Според обвинителот, Сочајев на своите клиенти им наплатувал 270 долари по седница.
Во северниот град Кјанду во тек е истрага против самонаречениот егзорцист Абдували Набиев (68), кој беше уапсен во октомври под обвинение за сексуално вознемирување.
Полицијата и обвинителството рекоа дека ниту една од мувитеКарача немаше религиозно образование или медицинска обука, но тие тврдеа дека имаат посебни способности да истеруваат демони и да лечат болести.
Ритуалите на егзорцизам неодамна се најдоа на насловните страници во Централна Азија кога една жена почина откако беше тешко претепана за време на ритуалот во главниот град на Узбекистан, Ташкент.
Судските документи велат дека двајцата мажи користеле чекан, синџир и колци за да скршат неколку ребра на жената и да предизвикаат внатрешно крварење.
Егзорцистите се осудени на две и пол и три години затвор.
Запрашан за трагичниот случај Узбекистан, Шодиев рече дека никогаш не извршил или слушнал за егзорцизам што резултирал со физички повреди.
„Ние користиме некои алатки, но клиентите не ги тепаме до смрт, туку само ги тапкаме по лактот, на пример, со тапата страна на ножот“, рече Шодиев.
Шодиев и многу други во Таџикистан повеќе не вршат отворено егзорцизам, плашејќи се од она што тие го гледаат како владина кампања против оваа практика.
Пред околу пет до седум години клиентите доаѓале на лекување во Шодијев, но тој денеска ги посетува навечер во нивните домови за да го изврши ритуалот.
„Не сакам да бидам обвинет за некои измислени обвиненија, како практикување окултизам, на пример“, рече тој.
За некои Таџикистанци, како што е Акмал Халимов, 34-годишен жител на областа Вадат, скандалите со егзорцисти воопшто не влијаеле на нивното верување во верските ритуали.
Халимов верува дека егзорцизмот го спасил откако бил „обземен од зол дух“ за време на неговите студентски години во Душанбе.
„Моите роднини ме одведоа кај мула кој ме лечеше 10 дена. После тоа почувствував дека нешто лошо го напушти моето тело“, рече тој.
Но, во руралниот кварт Мастчо, Зухра Мухторова не е оптимист за какви било добри страни на егзорцизмот.
Пред десет години, 34-годишната Мухторова се разболе, болеста влијаеше на нејзината моќ на говор. Кога медицинските третмани не помогнале, роднините и предложиле дека „мора да биде опседната од џин“. Мухторова имала неколку сесии за егзорцизам, но и покрај нејзиното верување, ритуалите не и помогнале.
Таа се уште има потешкотии да зборува и се откажала од егзорцизам.
https://www.rferl.org/a/tajikistan-demand-for-exorcisms-on-the-rise-/32829630.html