Kostadinovski: Pavarësia e vërtetë e Gjykatës Kushtetuese kërkon një ligj kushtetues
- Gjykata Kushtetuese, në bashkëpunim me Delegacionin e Bashkimit Evropian përmes projektit IPA 3 dhe me mbështetjen e Misionit të OSBE-së në Shkup, organizoi një tryezë të rrumbullakët me temën "Identifikimi i elementëve kryesorë për një Projektligj për Gjykatën Kushtetuese". Qëllimi i ngjarjes ishte të inicohej një diskutim më i thellë ekspertësh mbi nevojën për një ligj të ri që do të rregullonte statusin, kompetencat dhe zgjedhjen e gjyqtarëve kushtetues, si dhe të forconte autonominë dhe pavarësinë e Gjykatës.
- Post By Ajrije Rexhepi
- 16:06, 14 tetor, 2025
Shkup, 14 tetor 2025 (MIA) - Gjykata Kushtetuese, në bashkëpunim me Delegacionin e Bashkimit Evropian përmes projektit IPA 3 dhe me mbështetjen e Misionit të OSBE-së në Shkup, organizoi një tryezë të rrumbullakët me temën "Identifikimi i elementëve kryesorë për një Projektligj për Gjykatën Kushtetuese". Qëllimi i ngjarjes ishte të inicohej një diskutim më i thellë ekspertësh mbi nevojën për një ligj të ri që do të rregullonte statusin, kompetencat dhe zgjedhjen e gjyqtarëve kushtetues, si dhe të forconte autonominë dhe pavarësinë e Gjykatës.
Kryetari i Gjykatës Kushtetuese, Darko Kostadinovski, theksoi domosdoshmërinë e miratimit të një ligji kushtetues ose një ligji me shumicë prej 2/3, duke ndjekur shembullin e modelit kroat, si një garanci për transparencën dhe besimin në këtë institucion. Ai theksoi se pavarësia e vërtetë nuk vjen vetëm përmes normave, por edhe përmes kulturës kushtetuese.
“Unë kam deklaruar publikisht qëndrimin tim për këtë temë, dhe qëndrimi im është i qartë - po, nevojitet një ligj për Gjykatën Kushtetuese, por jo çfarëdo ligji. Vetëm me ndërhyrjen kushtetuese dhe miratimin e një ligji 2/3 ose një ligji kushtetues duke ndjekur shembullin e modelit kroat mund të sigurohet vërtet pavarësia dhe autonomia e saj. Një ligj i tillë do të mundësojë transparencë në punën e Gjykatës, qytetarët do të dinë se kush janë gjyqtarët e tyre kushtetues dhe si vendosin ata, dhe besimi në institucion do të forcohet. Në këtë kontekst, theksova nevojën për një debat më të gjerë dhe më gjithëpërfshirës mbi çështjet jashtëzakonisht të rëndësishme që lidhen me organizimin e punës, statusin dhe zgjedhjen e gjyqtarëve. Garancia e vërtetë për një Gjykatë Kushtetuese të pavarur, megjithatë, nuk qëndron vetëm në normat e shkruara, por në kulturën kushtetuese dhe ligjore të një shoqërie”, theksoi Kostadinovski.

Gjyqtarët Osman Kadriu, Tatjana Vasiq-Bozaxhieva dhe Fatmir Skenderi gjithashtu ndanë mendimet e tyre të ekspertëve, duke avokuar për ndryshime kushtetuese, futjen e një padie kushtetuese, kompetenca të reja dhe duke specifikuar kriterin e "një juristi të shquar".
Gjyqtari Kadriu iu referua nevojës për ndryshime kushtetuese dhe rregullim më të gjerë ligjor të çështjeve që lidhen me Gjykatën Kushtetuese. Ai theksoi se teksti ekzistues kushtetues është i kufizuar dhe jo mjaftueshëm i saktë në aspektin e fushëveprimit të çështjes me të cilën merret Gjykata.
“Ekzistojnë dy boshllëqe të tjera serioze ligjore kur bëhet fjalë për rregullimin e legjislacionit mbi Gjykatën Kushtetuese. Së pari, vetë Kushtetuta përcakton që procedurat do të përpunohen në Akt. Por pyetja është nëse Kushtetuta duhet të hapet më gjerësisht, pasi përmban dispozita sipërfaqësore dhe të pathënë mbi Gjykatën. Është e pamundur të mbulohet e gjithë çështja e Gjykatës Kushtetuese në gjashtë nene. Duhet të specifikohet pjesa me vlerësimin e kushtetutshmërisë, duhet të përcaktohet se çfarë nënkuptohet me "jurist i shquar" dhe duhet të merret në konsideratë paraqitja e një padie kushtetuese me zgjerimin e mbrojtjes së të drejtave të njeriut”, theksoi Kadriu.
Sipas gjyqtares Tatjana Vasiq-Bozaxhieva, Gjykata Kushtetuese duhet të ketë një themel të fortë kushtetues. Ajo përmendi shembullin e Gjermanisë si një model frymëzues: në dhjetor të vitit 2024, Bundestagu gjerman miratoi amendamente kushtetuese historike që forcuan ndjeshëm pavarësinë e Gjykatës Kushtetuese Federale (Bundesverfassungsgericht), e cila ekziston për më shumë se 70 vjet, konsiderohet gjykata kushtetuese më e fuqishme në Evropë dhe gëzon një reputacion të lartë si një organ autonom dhe i paanshëm. Reforma mori mbështetje të gjerë politike - nga partitë në pushtet SPD, të Gjelbërit dhe FDP, si dhe CDU/CSU në opozitë - duke demonstruar konsensus, pjekuri demokratike dhe angazhim për mbrojtjen e pavarësisë së gjyqësorit.
“Ky shembull tregon qartë se mbrojtja e pavarësisë dhe stabilitetit të gjykatës kushtetuese është një çështje jopartiake me rëndësi thelbësore për sundimin e ligjit. Gjykatat kushtetuese duhet të mbeten autonome dhe rezistente ndaj ndikimeve të përditshme politike, si një shtyllë e sundimit të ligjit - një mësim që është gjithashtu i rëndësishëm për forcimin e Gjykatës Kushtetuese në Republikën e Maqedonisë së Veriut. Nevojiten reforma, veçanërisht për të vendosur një themel të fortë në Kushtetutë, pas së cilës çështjet kryesore mund të zhvillohen në Ligj. Ndoshta është e nevojshme të merret në konsideratë futja e kompetencave të reja, siç është kontrolli parandalues i kushtetutshmërisë (ex ante), i cili i lejon gjykatës të ndërhyjë para miratimit të një ligji, gjë që do t'i lejonte Parlamentit të konsultohet me Gjykatën para miratimit të ligjeve. Gjyqtarja gjithashtu kujtoi propozimet nga tryeza e parë e rrumbullakët për zgjerimin e kompetencave të Gjykatës Kushtetuese të Republikës së Maqedonisë së Veriut, duke përfshirë mbikëqyrjen e marrëveshjeve ndërkombëtare para ratifikimit të tyre dhe një fjalë të fundit në lidhje me referendumet dhe zgjedhjet”, tha Bozaxhieva.
Gjyqtari Fatmir Skender u përqendrua në çështjet që lidhen me kompetencat dhe marrëdhënien midis akteve të Gjykatës dhe ligjeve të tjera. Ai theksoi se është e rëndësishme të vendoset një hierarki e qartë ligjore dhe të shmangen situatat e mbivendosjes ose kundërshtimit në rregullimin ligjor.
“Sipas mendimit tim, është e nevojshme të bëhet një dallim i qartë në dispozitat e Kushtetutës që lidhen me kompetencat dhe funksionimin e Gjykatës Kushtetuese. Duhet të dihet saktësisht se çfarë duhet të përmbajë Kushtetuta, domethënë cilat çështje do të rregullohen nga dispozitat e Kushtetutës dhe cilat nga ligji kushtetues dhe Akti i Gjykatës. Kushtetuta duhet të parashikojë gjithashtu kompetencën e Gjykatës Kushtetuese për të qenë në gjendje të zgjidhë konfliktet e ligjeve dhe akteve nënligjore horizontalisht. Kjo për shkak se në transaksionet juridike ekzistojnë dy, dhe ndoshta më shumë, rregullore që rregullojnë të njëjtën çështje në mënyra të ndryshme. Kjo shkel parimin e sigurisë juridike të qytetarëve, i cili lidhet drejtpërdrejt me parimin kushtetues të sundimit të ligjit të përmbajtur në nenin 8, paragrafi 3 i Kushtetutës së Republikës së Maqedonisë. Në këtë mënyrë, do të vendoset një nënshtrim hierarkik dhe vertikal midis Kushtetutës, Ligjit Kushtetues dhe Aktit të Gjykatës”, theksoi Skender. Përfaqësues të komunitetit akademik dhe ekspertë të angazhuar përmes projektit IPA 3 gjithashtu shprehën mendimet e tyre në tryezën e rrumbullakët.

Prof. Dr. Jeton Shasivari, nga Universiteti i Evropës Juglindore, theksoi se një kuadër normativ cilësor është i nevojshëm, por nuk është i mjaftueshëm në vetvete nëse nuk zbatohet në praktikë nga institucionet.
“Edhe kuadri normativ me cilësinë më të lartë për Gjykatën Kushtetuese nuk është një faktor vendimtar në vetvete, sepse në çdo rast detyra kryesore në ushtrimin e kontrollit kushtetues është ende në duart e Gjykatës Kushtetuese dhe jo të ligjvënësit. Sa i përket standardit kushtetues: avokat i shquar, interpretimi politik i kësaj shprehjeje do të thotë një kualifikim politik që mund të transformohet lehtësisht në realitet në një avokat të përshtatshëm politikisht dhe është i parëndësishëm për interpretimin ligjor. Në teorinë kushtetuese-juridike, interpretimi ligjor nuk ka ndërtuar një qëndrim të vetëm mbi modelin e përsosur të një avokati të shquar sepse është një koncept i pacaktuar që nuk mund të përcaktohet nga një dispozitë, por mund të objektivizohet vetëm nga kushte të caktuara faktike”, tha Shasivari.
Në këtë aktivitet u prezantua një Analizë mbi nevojën për të miratuar një Ligj për Gjykatën Kushtetuese, të përgatitur nga eksperti i lartë i angazhuar përmes projektit të BE-së, Martin Sopronov.
Sipas konstatimeve të Analizës, një Ligj i veçantë për Gjykatën Kushtetuese do të rrisë qartësinë, koherencën, legjitimitetin dhe llogaridhënien e Gjykatës. Përveç kësaj, miratimi i një Ligji për Gjykatën Kushtetuese është në përputhje me harmonizimin me praktikat dhe shembujt evropianë dhe zbatimin e rekomandimeve të Komisionit të Venedikut, pa shkelur autonominë e Gjykatës në fushën e rregullimit autonom të procedurave dhe mënyrës së punës. Gjatë miratimit të një ligji të veçantë për Gjykatën Kushtetuese, duhet të merren parasysh sa vijon: statusi dhe garancitë institucionale, zgjedhja dhe pavarësia e gjyqtarëve, si dhe pagat e tyre, kushtet themelore për fillimin e procedurave, efektet ligjore të vendimeve, pavarësia financiare dhe administrative si një lloj garancie kundër ndikimeve politike, thuhet në Analizën për identifikimin e elementëve kryesorë të Ligjit për Gjykatën Kushtetuese.
Foto: Gjykata Kushtetuese